Minneslinnet

I min farfars sovrum, oppe’berge’ i Fredrika i Västerbotten, stod linneskåpet, i hörnet mot väggen med den underbara 50-tals tapeten med cowboys på. I skåpet förvarades delar av farmors linneskatter. Om hon någon gång låste upp det så gjorde jag mitt bästa för att få syn på vad som gömde sig i skåpet. Som barn tyckte jag till och med att nyckelringen var spännande…och den matchade cowboysarna!

Nu pryder både skåp och nyckelring vårt sovrum. Skåpet har inget monetärt värde, det är skadat och stött, men det har en speciell plats i mitt hjärta.

I skåpet har jag fina saker. Och gammalt fint linne!

Farfar Alfons i yngre dagar längst fram, med farmor Tyra snett bakom och pappa Harry till vänster. Den snygga damen med locken i pannan är mamma Viola.

Kommentera

