Två år, mitt liv – januari

Igår kväll så bestämde jag mig för att det är dags för att göra en årssammanfattning av 2011, en sammanfattning i bilder per månad tänkte jag mig. Så dök jag in i bildmaterialet från januari 2011. Och tappade hakan lite grann. För januari 2011 ser ut som januari 2012, om man bortser från snön.

Det snurrade igång tankar hos mig. Vad är ett år? Och hur skiljer de sig från varandra? När jag gick en av kurserna i kommunikationsvetenskap på universitetet så fick vi i uppgift att illustrera våra liv på valfritt sätt. Ingenjör som jag är så ritade jag en tidsaxel och prickade in livsviktiga händelser som skolor och flyttar på en rak röd linje. En röd tråd, helt enkelt. Andra målade sitt liv i färgduttar och cirklar, eller använde helt andra former än papper för att skapa en illustration av sina liv. Jag kunde inte förstå hur dom tänkte. 🙂

Ofta har jag tänkt tillbaka på denna övning. Och tänkt att sedan jag slutade skolan så är livet inte indelat i lika tydliga faser längre. Det är svårare att skilja ett år från ett annat.

Vissa människor minns årstider och väder. ”Sommaren -94 var si och så.” ”Den här vintern är likadan som den där-och-då.” Jag kan bara titta förundrat på dem. Hur minns dom? Jag har svårt att komma ihåg om det var igår eller i förrgår jag gjorde vad det nu var jag gjorde…

Men här kommer en bild svit. Eller två faktiskt. En är januari 2011. En är januari 2012. Tänk så lika det ser ut.

2011

2012

Vad är ett år? Det får bli en månadsvis jämförande studie istället för en sammanfattning av 2011. Det känns spännande, och lite läskigt. Är det så att det ena året är det andra likt? Är det bra eller dåligt? Jag vet inte. Uppgiften skrämmer mig. Tänk om något hemskt händer? 2011 var ett bra år, inget revolutionerande år. Helst vill jag nog att 2012 blir likadant, fast bättre. 🙂

Kommentera

