Le Terre Dei Cavalieri

Filmen Under Toscanas sol är en av mina feelgoodfavoriter. Filmen utspelar sig delvis i Cortona, så när vi förra våren satt hemma med kartan över Toscana och letade ställen att bo på så hamnade vi där; på slätten nedanför Cortona. När vi sedan satt i bilen och försökte navigera oss till hotellet så satte tvivlet in, vart var vi på väg egentligen? Mitt ute på vischan, inte ett hus i närheten. Fanns det alls något ställe att bo på? Väl framme så trodde jag inte mina ögon!

När vi fick rummet kunde jag inte tro vår lycka! Vår svit låg i tornet på taket, i duvslaget. Man ser många liknande farmhus i dalen Val di Chiana, alla anmodades av fursten Leopold hålla duvor för att man skulle kunna kommunicera, därav tornen. På bottenvåningen hölls får och kor, på mellanvåningen bodde människorna och högst upp så hölls duvorna. Husen på slätten är i varierande grad av förfall, ägarna till Terre Dei Cavalieri har ängnat fem år åt renovering, de har åstadkommit ett paradis på jorden!

Vår salong.

Sovrummet.

Duvornas entrédörrar.

Vår balkong. 

Restaurangen på bottenplanet, dvs den före detta ladugården.

Lycka att få bo där, njuta av omgivningarna, huset och maten!

Kommentera

